20 Jaar / 350 werken
Jay Shri Mataji Nirmala Devi.
Lieve broers en zussen.
Ongeveer deze tijd, 20 jaar geleden, startte ik twijfelend en onwetend met het maken van het eerste kunstwerk. Hoe kwam dat? Omdat een boodschap zich in mijn hoofd tot vervelens toe maar bleef herhalen. Deze boodschap was: “Neem een stuk van de klimplant (die hier was beland) en verwerk het tussen twee planken.” Om van die boodschap verlost te geraken maakte ik het werk met grote tegenzin. Ik wist toen nog niet vanwaar die boodschap kwam, nu wel hoor.
Het werk werd opgehangen aan een pas geverfde muur, vreemd was het en ik wist niet precies wat ik er moest van denken.
Mijn zus kwam op bezoek en vroeg mij: ‘Wat is dat daar?” wijzend op het werk. “Oh” antwoorde ik zo langs mijn neus weg. ”Dat is iets dat ik alzo ne keer heb gemaakt.” Zij repliceerde: “Het is niet mis hoor”.
En zo begon het grote ongekende, te ontdekken en te beleven avontuur, waarvan het einde tot op heden nog het grote onbekende is.
Ook ben ik zeer blij en verheugd te mogen melden dat zojuist het 350ste kunstwerk het levenslicht heeft gezien: “Natural Gemstones”.
Is het nu afgelopen? Is het maken van kunstwerken nu voorbij? Zelf weet ik het niet, maar ik heb een Moeder die voor mij denkt, beslist en handelt.
Een tiental geïnspireerde en uitgewerkte schetsen liggen klaar, want bijna alle werken zijn, als het idee komt, geschetst en ook bijgehouden. Krijgt het maken van kunstwerken een vervolg? Enkel de Grote ongerepte bron die aan alles richting geeft en zich boven mij bevindt en waar ik naar opkijk, weet het.
Wat helpt mij in dit alles?
Geduld? Heb ik echt zoveel geduld? Ik betwijfel het. Ik heb wel heel graag dat het vooruitgaat. Maar werken voor Moeder is toch iets anders, dat is een dimensie voorbij het normale gebeuren, waarbij ik leer:
– luisteren voorbij de gedachten.
– handelen zonder dat men iets doet.
– handelen voorbij de zintuigen.
– handelen voorbij het denken.
– handelen voorbij de tijd.
– handelen enkel met vibraties.
– handelen met discipline en aandacht.
– handelen met heel veel paardengeduld.
Alle kunstwerken hebben vibraties, dat kan iedere yogi nagaan. Hoe komt het? Kan ik dat? Neen! Het is een combinatie die optreed als het werk gemaakt wordt door een gerealiseerd iemand en gebeurd dit dan met liefde, verering, prijzen en behagen, dan zijn de vibraties enkel Gods inbreng en ook Gods wil.
Ben ik tijdens het maken van een kunstwerk enkel en alleen sterk en geforceerd gefocust op wat ik doe? Nee nee hoor, niets van. Zou dat vreugde geven?
In een talk van Shri Mataji, vertelt Ze over een groep vrouwen die met waterkruiken op het hoofd terugkomen van de rivier en gezellig keuvelen over van alles, maar de aandacht is bij de waterkruiken. Dan spreekt Ze overeen groep jongens die aan het spelen zijn met een vlieger (kite) en over van alles grappen maken en veel pret beleven, maar de aandacht is bij het spel met de vlieger.
Werken voor het Goddelijke is uiterst prettig, geeft vreugde, heel veel vreugde en dat uit zich in een onverstoorbare dankbaarheid en gelukzaligheid, om voor Haar te mogen werken en Haar te kunnen dienen.
Moeders creativiteit is ongezien, onbegrensd, ongeëvenaard en onuitputtelijk.
Ik doe mijn uiterste best om Haar te volgen als instrument, enkel de Goddelijke wil geeft de toestemming, kracht, energie en hulp om verder te gaan.
En….. ook zo komt een van de uitspraken van Shri Mataji tot werkelijkheid, te vinden in de oude grote groene mantraboek blz.37:
“- without meditation you will be in meditation.
– without being in My Presence you will be in My Presence.
– without asking you will be blessed by Your Father.”
Waarom wordt de groene mantraboek vermeld? Toen ik destijds (1992) de Engelse tekst begon te begrijpen, kwam er een heel diepe zucht, ik vond het zo abstract, niet te verwezenlijken en niet haalbaar in dit leven, maar nu, moet ik anders spreken.
Uw broer, Etienne, Jay Shri Mataji.
Orroir België 19-6-2019
1ste kunstwerk
The Germ

350ste kunstwerk
Natural Gemstones
